U povijesti Japana izrada tkanina ima dugu i bogatu tradiciju. Tijekom mnogih stoljeća razvijale su se i usavršavale ne samo tehnike izrade, nego i motivi i uzorci koji su se aplicirali na tkanine. Jedan od najtipičnijih i najčešćih motiva koji se pojavljuju na japanskom tekstilu je seigaiha.

Seigaiha (jap. “plavi valovi oceana”) motiv je koncentričnih krugova (najčešće četiri kruga) poredanih u nizove, pri čemu donji red djelomično prekriva gornji tako da vidljivi dijelovi krugova izgledaju poput morskih valova. Iako se danas smatra tipično japanskim, ovaj je uzorak stigao iz Kine, gdje se koristio za prikaz mora na drevnim kartama. Najstariji tekstil s ovim uzorkom u Japanu, vjerojatno iz razdoblja Kofun (III. – VI. st.), pronađen je na odjeći haniwa, obrednih terakotnih figurica koje su se polagale u grob zajedno s pokojnikom. U razdoblju Heian (VIII. – XII. st.) uzorak se koristio za dugi plašt koji se vuče po podu, jedan od dvanaest dijelova junihitoe, raskošne ceremonijalne odjeće. Od XII. stoljeća seigaiha se više ne veže samo uz tkanine, već se pojavljuje i na keramici, drvenim lakiranim predmetima ili kao ornamentalni ukras u arhitekturi.

Seigaiha kimonoPlesači koji su izvodili gagaku, drevni dvorski ples praćen glazbom, bili su odjeveni u kostime ukrašene ovim uzorkom. Vjeruje se da je ime motiva seigaiha došlo upravo od naziva jedne skladbe uz koju se plesalo. Prema drugoj verziji, umjetnik iz Edo razdoblja po imenu Seikai Kanshichi ne samo da je jako volio ovaj uzorak i često ga upotrebljavao u svojim djelima, nego je i osmislio način kako će ga pomoću četkice prenijeti na crni lak, pa neki stručnjaci smatraju da je naziv seigaiha izveden od njegovog imena.

Seigaiha je najčešće bio u bijeloj i modroj boji, odnosno boji mora i valova, ali koristile su se i druge boje, kao i različiti prijelazi boja. Također su se u osnovni motiv uplitali i drugi elementi, poput ptica, riba ili cvjetnih latica, a najčešće se upotrebljavao kao pozadina za glavni motiv kako bi se obogatio sveukupni izgled ukrašenog predmeta ili slike. Kaže se da četiri koncentrična luka ovog motiva simboliziraju četiri mora kojima je Japan okružen. Jedan je od nekoliko tipičnih tradicionalnih japanskih uzoraka poznatih kao “motivi povoljnog predznaka” koji su se koristili da donesu sreću i privuku određene kvalitete, poput snage, velikodušnosti ili ljepote. Prema ovom ključu, modro-bijeli seigaiha motiv čovjeku donosi tišinu i vječni mir.

Priredila: Suzana Dobrić Žaja